Nieuwe voertuigen:minder CO2 uitstoot en milieubelasting | 23-03-2012

Het wagenpark van UMCG Ambulancezorg behoort tot de modernste van Nederland. En tot de zuinigste, met weinig CO2 uitstoot. Voorjaar 2012 werden alle dienstvoertuigen vervangen. Ook kwam een nieuw voertuig in dienst voor het Mobiel Medisch team van het UMCG, een Audi Q7, ter aflossing van de tien jaar oude Mercedes Vito-bestelbus.

Alle nieuwe Polos op een rijHij denkt er even over na, maakt een optelsom en overlegt even met zijn collega Sietze Broekema. “Ik schat dat we met al onze ambulances en dienstvoertuigen, en dan neem ik die van onze collega’s van ambulancezorg Fryslân die wij ook beheren even mee, dat we dan uitkomen op nou, ik denk wel zo’n 2,5 miljoen kilometers op jaarbasis.

Twee en een half miljoen, da’s heel veel keren de aarde rond. Het past daarom gewoon in ons denken dat we kijken naar het verbruik van onze voertuigen en de uitstoot. En beide zijn de afgelopen jaren enorm gedaald.”

Harry Meijer, hoofd van het bedrijfsbureau van UMCG ambulancezorg, schetst nog even de tijd dat in Drenthe van die zware, achtcylinder Chevrolet ambulances rondreden. “Dat is nog niet zo lang geleden. We hebben er geloof ik nog een stuk of twee en ook die verdwijnen uit het straatbeeld. Verbruik: nou, 1 op 3, tot 1 op 4.” De zware Amerikanen zijn inmiddels vervangen door voertuigen van het type Mercedes Sprinter en vooral veel Volkswagens.

“Die verbruiken zo ongeveer 1 op 10. Dat lijkt ook nog veel, maar vergeet niet dat het door alles wat er is op en ingebouwd, de auto’s behoorlijk zwaar zijn. Tegen de 3500 kilo en de Sprinters zijn nog zwaarder. Daar heb je een C-rijbewijs voor nodig. Maar zet die 1 op 10 eens af tegen de 1 op 4 van de Chevrolets. Moet je eens zien wat we daar voor milieuwinst mee behalen. En natuurlijk zijn de brandstofkosten ook veel lager, dat klopt.”

Het nieuwe MMT voertuig met twee nieuwe T5 ambulances
Het zijn echter niet alleen de technische vernieuwingen, zoals de nieuwste motoren die in de ambulances zitten, die zorgen voor milieuwinst. “Ook de rijstijl van onze chauffeurs wordt er nadrukkelijk naar gekeken. Bij een spoedrit gaat het natuurlijk om snelheid, maar we hebben ook heel veel ander ritten. En dan kun je met de juiste rijstijl ook heel milieubewust en zuinig rijden. Wat daar verder zo goed aan is: het levert bijna altijd ook nog de meest comfortabele rit op voor de patiënt. En dat is in onze visie ook heel belangrijk,” aldus Harry Meijer.
 

Axira